lørdag 1. desember 2012

Pepperkaker

 Det er første desember og jeg våknet til snø utenfor vinduet mitt. Jeg har verken turt å håpe eller kreve at det skulle snø så snart desember var her, men av en eller annen grunn gjorde det det alikevel. Det gjorde meg ekstra glad, og jeg har kost meg på kjøkkenet med julemusikk og fine tanker. Siden det er første desember tenkte jeg å slå til med en av de aller mest julete julekakene som er, Pepperkaker.

Det har alltid vært kakemenner som har vært mest populært hos oss, men jeg synes definitivt pepperkaker er gøyest å lage. Hvorfor? Fordi de kan pyntes såklart! Og jeg elsker å pynte. Jeg har allerede bakt pepperkaker flere ganger i år og jeg innrømmer at jeg har brukt IKEA-deig de siste dagene. Men jeg har også laget noen helt fra bunnen av og hvis dere også vil prøve finner dere oppskriften her.
 

Pepperkaker

  • 250 g sukker
  • 2 dl sirup 
  • 2 ts kanel
  • 1 ts ingegær
  • 1 ts nellik
  • 250 g smør
  • 1 ts natron
  • 2 egg
  • 750 g mel (+/-)

 Ha sukker og sirup i en tykkbunnet kjele og kok opp på middels varme under omrøring. Mål opp og bland inn krydder.
 Tilsett natron og rør det kjapt inn, blandingen vil bli lys og ese (litt vel mye i mitt tilfellet)
 Ha kaldt smør i en (mikser)bolle og hell den varme sirupsblandingen over. Rør/la maskinen gå til blandingen ikke lenger er varm
 Visp eggene lett sammen og tilsett dem i røra mens maskinene går eller du fortsatt rører
 Avslutt med å ha blande melet godt inn til deigen samler seg
 Dekk med plast og la stå kjølig over natten (minimum 4 timer)
 Kjevle deigen til ønsket tykkelse, stikk ut fine figurer og stek på 200 grader i 6-8 min (avhengig av størrelse og tykkelse) Avkjøl på rist før du pynter dem eller legger dem i en luftett kakeboks.
 Det vil komme et eget pynte innlegg, men tips om hvordan jeg gjør det. Men det er bare fantasien som setter grenser, slå deg løs! :-)

Pepperkakene er holdbare flere uker i en lufttett boks.
Oppskriften er inspirert av Trines Matblogg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar