tirsdag 24. juli 2012

Biscotti med sitron og mandler

Jeg skjønte aldri hvorfor Trine skrøt så veldig av Biscotti. Tørre kjeks, hvordan kunne det være såå godt? Det var helt til jeg prøvde det selv. Biscotti er fra Italia og skal tradisjonen tro dyppes i hvithvin. Det er kanskje mer vanlig å dyppe i kaffe her, men de smaker kjempegodt uten å ha vært dyppet i noen ting også. Jeg klarte ikke bestemme meg for hva jeg synes var best, men godt var det!

Biscotti med sitron og mandler
(ca 60 stk)

  • 150 g mandler
  • 3 eggeplommer
  • 250 g sukker
  • 3 ts vaniljesukker
  • 3 eggehviter
  • Skall av 1 sitron
  • 400 g mel
  • 2 ts bakepulver


Grovhakk mandlene og rist dem i ovnen på 175 grader i ca 5 minMiks eggeplommer, vaniljesukker og 200 g sukker til eggedosis. I en annen bolle pisker du eggehvitene, først forsiktig, deretter på litt høyere hastighet mens du tilsetter resten av sukkeret litt og litt til du får en blank marengs. Vend disse forsiktig sammen med en slikkepott

Riv av skallet på sitronen og vend det inn sammen med mandlene i røra
Bland mel og bakepulver godt sammen før du sikter det i 
Bland alt godt sammen til en fast deig

Form tre like store emner på en bakepapirkledd bakeplate og stek dem på 175 grader i 30 min

Så fort de kommer ut av ovnen har du de over på et skjærebrett og skjærer pinner på skrå
 La biscottiene avkjøles helt på reist før du har dem over i en luftett boks(ikke av plast) eller et glass 
 En fin gave å gi til noen du er glad i, eller kose deg med selv
 Biscotti er holdbare i et par uker i en luftett beholder

Oppskriften er hentet fra bloggen til Trine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar