tirsdag 24. juli 2012

Chakalaka minipaier


Jeg liker å eksperimentere og dette er et av de vellykkede forsøkene jeg har hatt (det har vært et par katastrofer også for å si det sånn...). Som smaksetter har jeg brukt en versjon av cottage cheese som heter Chakalaka, men du kan benytte deg av originalen hvis du har en kresen gane. Kombinasjonen er likevel veldig god og noe jeg er virkelig kan anbefale videre

Paibunn

  • 2 dl mel
  • 25 g smør
  • 1 ts bakepulver
  • 1 klype salt
  • 0,75 dl melk


Ha mel, salt, bakepulver og smør i en foodprossesor og kjør til en smulete blanding

Tilsett melken og kjør til deigen akkurat har blandet seg. Samle den og avkjøl minst 30 min i kjøleskap

Smør små paiformer (jeg brukte sandkakeformer) eller en stor form. Kjevle deigen og stikk ut passende størrelser og ha over i formene (prikk gjerne med gaffel, jeg glemte det)

Forstek på 200 grader i 10

Chakalaka fyll

  • 2 egg
  • 2 dl fløte/melk
  • 250 g cottage cheese chakalaka
  • 1 paprika i små biter
  • 2 stekte kyllingfileter i små biter
  • Salt og pepper etter smak


Pisk egg og fløte lett sammen til en jevn blanding og tilsett cottage-cheese, kylling og paprika

Fordel fyllet over de forstekte paibunnene og stek videre i 15 min på 200 g, eller til eggemassen er fast

Veldig passende på et tapasbord eller som en god middag sammen med en frisk salat dersom du lager en stor pai
Smaker like godt varm som kald

Chakalakapaiene kan oppbevares noen dager i kjøleskap og kan også fryses

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar