tirsdag 17. juli 2012

Pizza-potter

Jeg vet ikke hvorfor jeg på død og liv må kalle disse pizza-potter, men jeg må det. Jeg fant konseptet på Mat på bordet, og brukte mine egne oppskrifter til å lage noe lignende, og resultatet ble kjempebra og det var disse som forsvant fortest fra tapas bordet jeg serverte i bursdagen min

Pizzadeig
(24 stk)

  • 8 dl hvetemel
  • 1 ts salt
  • 1 pakke gjær
  • 6 dl vann
  • 2 ss olivenolje
Ha alt det tørre i en bakebolle, rør det lett sammen og lag en grop i midtenTilsett vannet; 37-40 grader dersom du bruker tørrgjær. Bruker du fersk gjær løser du den opp i vann som holder 30-35 grader før du tilsetter vannet i det tørre
I tillegg tilsetter du olje og rører alt godt sammen til en klissete deig
Ha mel på benken og elt den videre med hendene til du får en jevn og smidig deigLa deigen heve 30-60 min, i mellomtiden kan du lage tomatsaus.

Tomatsaus

  • 1/2 løk
  • 1 boks hakkede tomater
  • 1 ts sukker
  • 2 ts tørket oregano/basilikum/pizzakrydder
  • Salt og pepper etter smak
Stek løken blank med litt olje i en kjele. Tilsett en tomatene og resten av ingrediensene. La alt koke sammen i minst 10 min, gjerne lengre.Når sausen er ferdig kokt kjører du den jevn i en foodprosessor eller lar den være klumpete hvis du liker det bedre
Smak til med krydder om du ønsker litt sterkere smak, og du har deilig hjemmelaget tomatsaus
Og imens var deigen ferdig hevet,Kna deigen lett sammen og kjevle den flat. Stikk ut rundinger som er litt større enn formen på et muffins brett med en liten skål feks. Fordel i et smurt muffins brett

Fyll

  • 1 porsjon tomatsaus
  • 400 g stekt kjøttdeig
  • 200 g revet ost


Ha 1-2 ss kjøttdeig og 1 ss tomatsaus i hvert
 Dekk toppen med ost og etterhev i 15 min
Stek på 225 grader i ca 25 min eller til du ser kantene er gylne.
Er aller best nystekt, men veldig gode kalde og. Passer for voksne og barn, ute og inne!
Pizza-pottene kan fint fryses og tines på benken før de varmes opp noen minutter i ovnen på175 grader rett før servering. Det er også fint mulig å bruke micro.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar