onsdag 28. november 2012

Granola m/frø, nøtter og kokos

Før jeg begynner på den egentlige oppskriften og det egentlige innelegget må jeg si noen få ord. Dette er nemmelig det 100. publiserte innlegget på denne bloggen og jeg synes det fortjener litt oppmerksomhet. Jeg har jobbet masse, masse og har en blogg som jeg er stolt av. Det er litt fint å være stolt av noe. Også er jeg takknemmelig, for alle som er innom, kommenterer og til spennende mail som jeg har fått i det siste. Jeg synes det er så gøy og noe jeg virkelig liker å drive med. Så til dagens oppskrift; Granola!
Det er litt mer stress å lage sin egen frokostblanding enn å kjøpe i butikken. Til gjengjeld kan du bestemme akkurat hva du vil ha i. Her har jeg brukt det vi hadde i skapene og det jeg selv synes er godt, men det er ingenting i veien i å bytte ut og inn noen ingredienser! 

Granola
m/frø, nøtter og kokos

  • 300 g havregryn (bruker gjerne glutenfrie om du ikke tåler gluten)
  • 150 g frø, feks linfrø, sesamfrø og solsikkekjerner
  • 100 g nøtter, feks hasselnøtter og mandler
  • 1 ts salt
  • 25 g brunt sukker
  • 25 g honning
  • 25 g smør
  • 1 dl juice, feks eplejuice
  • 100 g tørket frukt, feks rosiner
  • 100 g kokosmass

Ha frø, havregryn, nytter og salt i en stor bolle og rør lett sammenn
I en liten kjele har du juice, honning, smør og og brunt sukker. Varm det opp til smøret er smeltet og sukkeret er oppløst.
Hellblandingen over det tørre og bland godt
Fordel utover en bakepapirkledd stekeplate og stek på 150 grader i ca 40 min, eller til blandingen er sprø. Rør rundt underveis så det blir jevnt stekt.
La avkjøle før du rører inn kokos og rosiner, eller andre tørkede frukter vil ha i
Ha over på rent/rene glass, gjør gjerne litt ekstra ut av innpakningen dersom du ønsker å gi det i gave.
Selv har jeg klippet ut sirkler av en gammel (men ren!) skjorte. Etikettene og hamptråden er kjøpt på Upstairs.
Granolaen er holdbar i minst en måned.

1 kommentar:

  1. Første gang jeg er innom, men denne granolaen så god ut, og passer veldig godt som en liten gave nå før jul! Takk for at du deler:-)Besøker gjerne bloggen din igjen

    Kirsti

    SvarSlett