tirsdag 18. desember 2012

Kakemenn

Hver jul baker vi kakemenn sammen med pappa og vi har bevart tradisjonen også i år. Med julemusikk i hele huset og melete forklær stod både pappa, Jakob og jeg og trykket ut juletrær, tjukker damer og tynne reinsdyr. Jeg er ofte ganske nøye når jeg baker, men kakemenner tar meg så langt tilbake i barndommen at jeg faktisk ikke bryr meg så mye om utseende. Det viktigste er at de er myke og gode, og det blir de med denne oppskriften!

Kakemenner

  • 4 dl melk
  • 6 dl sukker
  • 2 ts vaniljesukker
  • 130 g smør
  • 16 dl mel
  • 3 ts hornsalt

Kok opp melk og sukker og vaniljesukker, ta kjelen av platen og ha i smør. La det stå til det er smeltet
 I en stor mikserbolle har du melet og hornsaltet, miks det lett sammen og tilsett melkeblandingen
 Kjør til alt en jevn, klissete deig, ca 5 min
 Dekk deigen med plast og la stå i kjøleskap over natten eller i det minste til den er helt kald

Kjevle ut deigen i ønsket tykkelse og stikk ut figurer
Stek kakene på 180 grader i ca 10 min avhengig av størrelse og tykkelse. Avkjøl på rist
 Hos oss liker vi kakemennene myke, men vil du ha dem sprø kan du kjevle tynnere og steke litt lengre
 Oppbevar kakene i en kakeboks og de er holdbare i flere uker

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar