lørdag 22. desember 2012

Krumkaker

Jeg elsker å bake hos bestemor, sammen med bestemor. Hos henne får jeg fritt spillerom og hun roser meg alltid opp i skyene uavhengig av resultatet på det jeg baker. Desuten tar hun alltid oppvasken for meg og påstår hun synes det er gøy. Akkurat det tviler jeg litt på, men jeg liker at hun gjør det likevel. Men noe av det fineste er når Bestemor lærer meg oppskrifter hun har laget i alle år.

Denne uken lærte hun meg å lage krumkaker. I alle år har hun laget røren og bestefar stekt. Selv om bestefar kun kunne steke noen få stykker i år vil jeg alltid forbinde krumkaker med han. Og jeg vil huske dene fine ettermiddagen jeg stod på kjøkkenet til bestemor og stekte krumkaker for første gang.

Krumkaker
(Ca 25 stk)

  • 232 g egg
  • 232 g sukker
  • 232 g smør
  • 232 g mel 
(Vei eggene og ha lik mengde av de andre ingrediensene)

Ha egg og sukker i en mikser bolle og pisk til du har en lys og luftig eggedosis
Smelt smøret i mellomtiden og la det avkjøles noe. Miks det forsiktig inn i eggedosisen.
Sikt i melet og vend det forsiktig inn til du har en klumpfri røre.
Sett røra kaldt i minst i 1 time
Om røra er for tykk kan du spe den ut med litt vann før du begynner å steke. Ha ca 2 ss røre i jernet og press det hardt sammen for å få tynne og sprø kaker.
Stek til du får en gyllen farge, dette tar ikke lang tid

Om du vil ha krumkaker formet som skåler legger du kaken for over et glass og har ett annet over. La kjøles litt ned så kaken holder formen når du tar den av igjen og plasserer den på en rist.
Disse er veldig praktiske om du vil fylle dem med krem eller rester av riskremen som ble til overs fra desserten.

Om du vil ha mer tradisjonelle krumkaker bruker du hva enn den tingen på bildet heter og ruller kaken rundt.
La kakene kjøles ned på rist før du har dem over i en lufttett kakeboks.
En av de tradisjonelle sortene, den eneste av dem jeg har bakt faktisk :-)
 
Krumkaker er holdbare i flere uker i en kakeboks.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar