mandag 3. desember 2012

Tacokrydder

Tredje desember alt, tiden flyr! I dag kommer et julegavetips, noe det vil bli mange av etterhvert. Spiselige julegavetips.

Jeg vet ikke om jeg vil nevne ingredienslisten til tacokrydder posene man finner i butikken, og jeg vil heller ikke forby noen å kjøpe dem, men det er jo litt koselig med hjemmelaget Tacokrydder er det ikke? Kjøp billige, søte glass på Søstrene Grene eller Upstairs og du har en kjempefin vertinnegave eller julegave. Selv ga jeg det blant annet til fetteren min som studerer i Oslo til jul i fjor. Det ble han veldig glad for og jeg er sikker på andre også ville blitt det.

Taco krydder

  • 3 ss chilipulver
  • 1,5 ss oregano
  • 2 ss spisskummin
  • 2 ss paprikapulver
  • 1 ss hvitløkspulver
  • 1,5 ss havsalt
  • 1 ss pepper/cayennepepper 

Mål opp alle krydderne og bland dem sammen i en bolle. Du kan varierer opp og ned i sterkhetsgrad, men for all del ikke utelat spisskummin, det er den aller viktigste smaken. Jeg laget en megaporsjon som ga mange små glass som jeg solge på julemarkedet, men oppskriften over er beregnet på et mellomstort et.
Beregn ca 2 ss tacokrydder per 400 g kjøttdeig.
 Oppbevar Tacokrydder i rene glass.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar