mandag 28. januar 2013

Vaniljekake eller Whitecake

Det er ikke alltid oppskriftene jeg legger ut er like inspirerende og spennende, men de kan være gode for det. Mange ganger bruker jeg samme basis-bunn i kaker eller cupcakes og endrer heller fyll, topping, fasong og/eller utseende. Dette er en slik grunnoppskriften på en saftig og god vaniljekake som kan kombineres med nærmest hva som helst. Kaken holder seg saftig i flere dager og er lett å lage.

Whitecake

  • 110 g mykt smør
  • 400 g sukker
  • 400 g mel
  • 3 ts vaniljesukker
  • 3 ts bakepulver
  • 3 dl kaldt vann
  • 4 eggehviter

Miks halvparten av sukkeret sammen med smøret til det er lyst. Tilsett en eggehvite om gangen og miks godt mellom hver gang. Sørg for å få med rester fra kanten på bollen.
 Du vil til slutt få en kremete og luftig blanding
 Rør sammen resten av sukkeret, mel, vaniljesukker og bakepulver i en bolle. Sikt det i røra og tilsett vannet.
Miks alt godt sammen til en jevn røre

Fordel dem i to smurte former på 20 cm eller en på 24 cm i diameter. Stek kakene på 160 grader i ca 30 min, eller til du kan stikke i en tannpirker som kommer ren ut igjen.

Kaken gir deg et godt grunnlag for en rekk smakskombinasjoner. Min favoritt frem til nå er sammen med bringebærmoussen jeg la ut oppskrift på for en stund siden.


 Oppskriften er inspirert av Passion4baking.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar