lørdag 2. februar 2013

Black Bottom Cupcakes

På skolen denne uken fremførte vi et prosjekt i samfunnsfagtimen. Temaet var egenbedrift, og vår forretningsidé var, ikke overaskende, Cupcakes. Vi planla både utsalg og catering, til dem i farta og til store eventer. Konseptet vårt var å putte ulike kaker og desserter i cupcakes format og ha et bredt utvalg med noe for enhver smak. Nå skal det sies at dette er en liten drøm i seg selv for meg, og det ble et gøy prosjekt å jobbe med.


Det disse cupcakesene har å gjøre med det er at de ble bakt til akkurat dette prosjektet. Vi har ikke fått karakter enda, men jeg håper smaksprøvene ga et lite pluss i boka. Jeg fikk i alle fall mange fine tilbakemeldinger på at de var gode!

Black Bottom Cupcakes
(15 cupcakes)

  • '190 g mel
  • 120 g sukker
  • 25 g kakao
  • 2 ts bakepulver
  • 2 ts vaniljesukker
  • 50 ml nøytral olje
  • 125 ml vann

Ha alt det tørre i en mikserbolle og bland det godt
 Mens maskinen går tilsetter du olje og vann til en jevn, ganske tykk, masse
 Ha tilslutt i egget og miks til røra blir silkemyk
Fordel røren i formene, jeg synes alltid det er greit å bruke en scooper til dette, denne er fra Cacas

Ostefyll

  • 140 g kremost
  • 60 g sukker
  • 1 egg

Ha alt i en mikserbolle og kjør til en jevn blanding (eventuelt vent med egget til sukkret og kremosten er rørt jevnt)
Blandingen er ganske flytende, men vil stivne under steking
Ha ca 1-2 ts ostefyll i over hver cupcake og stek på 160 grader i ca 20 min

Kremostfrosting

  • 50 g mykt smør
  • 250 g melis
  • 150 g kremost

Ha smør og melis i en mikserbolle og kjør til en smulete masse før du har i kremosten
 Miks til en lys og luftig krem, men ikke så lenge at osten skiller seg
 Sprøyt kremen med en sprøytepose med tip (jeg har brukt 1M fra Wilton) og dryss over kakao til pynt
 Eventuelt kan du smøre frostingen på med en kniv, synes det er minst like fint noen ganger!
Deilige sjokoladecupcakes med en herlig topping...
Cupcakesene holder seg et par dager i kjøleskap

Oppskriften (med små endringer) er hentet fra "Hummingbird Bakery Kakeboken)

1 kommentar:

  1. åå, de så gode ut!

    Sv: takk for tips! det må jeg prøve. lot melken stå i rommet slik at den skulle bli romtemperert da :)

    SvarSlett