onsdag 30. april 2014

Sjokoladecakepops

Cakepops er en cirka-greie. Jeg pleide å hate det, men så fort jeg erfarte hva som funket og hva som ikke funket gikk det som en lek.Det går for eksempel ikke an å bruke tannpirkere som pinner. Blir blandingen for løs vil den være vanskelig å forme. Er sjokoladen for tykk er de vanskelig å dyppe og dersom kulene er romtemperert når du dypper den vil sjokoladen aldri stivne. 

Jeg håper jeg under har gitt en god beskrivelse som vil gjøre cakepops-laging til en lek, for det er det virkelig. De kan varieres med mange smaker og smakstilsetninger, under har jeg utelukkende brukt sjokolade, men føl deg fri til å bruke det du liker best og har for hånden.

 Sjokoladecakepops

  • Ca. 400 g sjokoladekake, cupcakes, el.
  • Ca. 150 g sjokoladefrosting, kremost,el.

Ha sjokoladekakerester eller andre rester i foodprossesor. Denne gangen hadde jeg bare i muffins, men jeg tilsetter ofte litt nøtter, kjeks, osv, som jeg ønsker å få brukt.
 Kjør det hele til smuler
 Tilsett frosting. Denne gangen brukte jeg vanlig sjokoladefrosting, men også her kan du utnytte rester; kremost, sjokoladepålegg, vaniljekrem osv. Kjør til du får en fast masse som du kan forme.
 Trill kuler og stikk papirsugerør eller lollipoppinner. Begge deler finner du på partydesign, her og her. Sett cakepopsene i fryseren i ca 1 time.
Finn frem pynt. Her har jeg valgt et rødt tema og stikket ut hjerter av rød fondant.
Smelt sjokolade i et glass slik at det går ann å dyppe popsene helt nedi. Jeg brukte 70 % sjokolade denne gangen. Den blir svært flytende og god å dyppe i. Bruker du melkesjokolade eller hvit sjokolade er et tips å ha i litt delifiafett som gjør blandingen mer flytende.
Dypp cakepopsene nedi og la renne av seg
Ved å ha dem i fryseren først vil sjokoladen stivne fort, noe som er veldig praktisk, så lenge man  får på pynten først.
Pynt som du vil, bare fantasien setter grenser. Hold deg gjerne til en farge eller tema og varier utifra det :-)
Cakepops kan oppbevares flere dager i kjøleskap. Min erfaring er at de er best å servere i et høyt glass.

1 kommentar:

  1. Kjempefin blogg! Man gjør seg noen erfaringer når man lager cakepops ja, og jeg vil tipse deg om en serveringsmåte! Bor hull i en fin bjørke-ved-tre-kubbe, så stikker du pinnene nedi ;) Mvh Anne

    SvarSlett