mandag 15. april 2013

Hvordan lage marsipanroser

Jeg lovet en gang for leenge siden at jeg skulle lage ett innlegg hvor jeg viste hvordan jeg lager rose. I ettertid har jeg sikkert lovet det flere ganger, men ting tar ofte lengre tid enn man hadde tenkt. Nå kommer det i alle fall og jeg håper dere blir inspirert til å lage deres egne roser.

Du trenger

  • Roseutstikkere
  • Kjevle
  • Marsipan/Sugar Paste
  • Maizenna/Mel/Melis
  • Pensel
  • Spiselig lim
  • Wilton-verktøy eller noe lingnene
  • Silikonmatte

Her er et bilde av tingene jeg brukte. Du tenger ikke nødvendigvis ha alt utstyret for å lage fine roser, det viktigste er utstikkere og lim. Man kan få tak i mye utstyr på Jernia, Panduro, Hobbyhimmelen, Cacas osv.

Så til selve rosen. Kjevle marsipan eller sugarpaste tynt i maizenna, mel eller melis og stikk ut to blomster i samme størrelse. (Den mindre formen gir mindre roser)
 Bruk Wilton-verktøy eller noe annet til å rulle langs kantene på bladene slik at de blir tynnere enn selve blomsten. Dette gir et naturlig utseende.
 Lag en knopp og plasser den i midten av blomsten som du har penslet med litt lim.
Pensle kronbladene med lim også og vend det ene rundt knoppen.
 Legg deretter bladene rundt og rundt til alle er på plass. Plasser oppå den andre blomsten og gjør det samme. 
Bruk gjerne en kniv eller lignende til å "brette" ut kronbladene så rosen virker både større og mer naturlig. 
 Det krever kanskje litt prøving og feiling, men til gjengjeld får du kjempefine roser!
Rosene og marsipan/sugarpaste generelt har velidg lang holdbarhet, men vil tørke ut og bli hardere etterhvert som tiden går. Oppbevar dem i en luftett boks slik at de ikke støver.

4 kommentarer:

  1. Så fin how-to :) Fikk lyst til å prøve det ut, men har snart ikke plass til flere nyttige greier, tror jeg.

    SvarSlett
  2. Takk for super forklaring :) Skal prøve meg på å lage dåpskake til vesla vår i juni, så dette kommer godt med :)

    SvarSlett
  3. Vet du hvor man kan få tak i de formene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har kjøpt de på Hobbyhimmelen i Kristiansand, men er veldig sikker på at de har de på det fleste nettbutikker som cacas, kakeboksen, kakebua og søtesaker. Det kan også tenkes at de har de på Jernia :-)

      Slett