søndag 14. april 2013

Kvikk Lunsj

God morgen og god søndag!
Jeg fikk en mail hvor jeg ble utfordret til å lage hjemmelaget Kvikk Lunsj og jeg sa ja uten å tenke meg om. Det var ikke en lett utfordring, og jeg vet ikke om jeg klarte å etterligne orginalen så godt som jeg skulle ønske, men resultatet ble bra og smakte godt likevel. Så bra at jeg føler det er verdt å dele med dere. 

Om det kan erstatte tidenes tursjokolade vet jeg ikke, men den kan i alle fall taes med på tur! Eller spises inne foran TV-en eller sammen med familie og venner.

Kvikk Lunsj
(15 plater)

  • 100 g mykt smør
  • 125 g melis
  • 1 ts vaniljesukker
  • 2 romtempererte egg
  • 350 g mel
  • 1 ts bakepulver
  • 400 g sjokolade

Ha mykt smør, melis og vaniljesukker i en bolle og miks til du får en lys og kremete konsistens.
 Tilsett ett egg av gangen og miks på høy hastighet mellom hvert egg. Bruk en slikkepott til å få med rester fra kantene.
Rør sammen mel og bakepulver og ha det i røra

Miks det hurtig sammen til en deig

Form deigen til et rektangel og stek i ca 1-2 min på høy varme i et vaffeljern.

Så fort du tar "vaffelen" ut av jernet skjærer du den i staver mens den fortsatt er myk. La stavene avkjøle på rist så de blir sprø

Smelt sjokoladen i micro eller over vannbad og dypp stavene i sjokoladen.

La sjokoladen stivne. Om du vil kan du plassere stavene inntil hverandre slik at de ligner mer på Kvikk Lunsj, men jeg valgte å lage de hver for selv.

 Kjeksene smaker også godt uten sjokolade, som dere ser var jeg litt lat når det kom til dypping denne gangen.
 ... Men en god del ble dekket med deilig sjokolade og selv om de ikke er helt like orginalen er de veldig gode. 
Ta med på tur eller spis hjemme, uansett om det er påske eller ikke.
 
Oppbevar sjokoladen i en luftett boks og den er holdbar i flere uker.

1 kommentar:

  1. Så kult at du tar sånne utfordringer! Du er skikkelig flink :)

    SvarSlett