torsdag 19. juli 2012

Brownie-ostekake med bringebærkrem

Dette er med hånden på hjerte den beste kaken jeg har smakt. Jeg vet var i utgangspunktet litt skeptisk, for det er ikke ofte jeg ser sjokolade, ost, krem og bringebær i samme oppskrift. Men det delikate bildet i Hummingbird-boken overbeviste meg om å prøve. I'm glad I did, you do the same!

 Brownie-bunn
(24 stykker)

  • 200 g sjokolade
  • 200 gmykt smør
  • 250 g melis
  • 3 egg
  • 110 g mel
Smelt sjokoladen over vannbad og set til sides for å kjøles ned
 Pisk smør og melis lyst og luftig og tilsett ett egg av gangen. Pisk godt mellom hver gang
Sørg for å få med rester langs kantene
 Sikt i melet og miks det godt inn
 Mens du mikser tilsettes sjokolade litt og litt til alt er i og du har en lett og luftig brownie-røre

Ostemasse

  • 400 g kremost
  • 150 g melis
  • 1/2 ts vaniljeekstrakt
  • 2 egg
 Ha ost , vaniljeekstrakt og melis i en miksebolle og miks det godt sammen
Tilsett eggene mens du mikser og øk hastigheten. Sørg for at alt er godt blandet, men mikser du for lenge vil osten skille seg
 Fordel brownie-røren i en liten langpanne
 Hell over ostemassen og stek på 170 grader i 25-30 min og kjøl helt ned i kjøleskap

 Bringebærkrem

  • 3 dl kremfløte
  • 100 g melis
  • 150 g bringebær

 Ha fløte, bringebær og melis i en mikserbolle og pisk til du får en nesten helt fast krem
 Fordel kremen over kaken og skjær stykker med en varm kniv
Pynt hvert stykke med noen ferske bringebær for å få en skikkelig frisk look
 Jeg lover at denne kaken gir deg imponerte gjester, tilfredstilte ganer og mette mager
Kaken smaker best kald, og aller helst samme dag som den er laget. Men den holder seg fint et par dager dersom ikke kremfløten går ut på dato

Oppskriften er hentet fra "The Hummingbird Bakery Kakeboken"

1 kommentar:

  1. Min favoritt! Smaker også veldig godt halvtint, som en slags iskake.

    SvarSlett