fredag 13. juli 2012

Gulrotkake

Da jeg første gang hørte om Gulrotkaken fra R.O.O.M tenkte jeg det var et verdenskjent bakeri fra Italia som jeg ikke hadde hørt som. Det viste seg å være en svensk interiørbutikk, så feil kan man ta, jeg hadde ikke hørt om dem heller. Gulrotkaken har jeg hørt om derimot, og den er fantastisk. Så god at selv de som vanligvis ikke liker gulrotkake tar et stykke til...

Gulrotkake ala R.O.O.M
(liten langpanne)

  • 3 egg
  • 2,5 dl nøytral olje
  • 350 g sukker
  • 2 ts vaniljesukker
  • 2 ts kanel
  • 1/2 ts muskat
  • 1/2 ts natron
  • 1/2 ts bakepulver
  • 325 g hvetemel
  • 400 g revet gulrot
  • 2 små epler, revet
  • 100 g hakket sjokolade

 Pisk eggene lett sammen før du øker hastigheten og tilsette sukker litt og litt. Når du har fått en lys eggedosis tilfører du olje i en tynn stråle og mikse til en lys blanding
  Mål opp mel, bakepulver, vaniljesukker, salt og krydder og bland det godt sammen
 Sikt det i røra for å forhindre klumper
 Det det forsiktig inn med en slikkepott for å bevare luft
 Når alt det tørre er blandet inn har du i revet gulrot og eple
 Tilsett sjokoladen også før du rører alt forsiktig sammen
 Bre røren over en bakepapirkledd, liten langepanne og stek på 180 grader i ca 40 min

Kremostglasur

  • 150 g smør
  • 200 g melis
  • 1 ts vaniljesukker
  • 300 g naturell kremost

 Ha mykt smør, vaniljesukker og melis i en bolle
 Miks til du får en lys og luftig krem. Sørg for å få med rester langs kantene
 Tilsett kremosten og miks godt inn, men dersom du mikser for lenge blir den fort løs og rennende
 Bre kremen jevnt utover kaken eller bruk en sprøytepose (med 1M tip fra Wilton).slik jeg gjorde, og lag blomster
 Pyntet med litt ekstra sølvkuler for en mer delikat look.
Kaken er kjempesaftig og kan holde seg et par dager. Uten glasuren kan bunnen fryses og pyntes ved en senere anledning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar