søndag 15. juli 2012

Sjokolade cakepops

Nesten allerede før cupcakes begynte å bli kjent kom det noe nytt i vinden; cakepops. Det som er så greit med cakepops er at man kan utnytte rester. For cakepops er rett og slett kakesmuler blandet med frosting. Når jeg lager kaker skjærer jeg ofte av toppen for å få en rett overflate , og som regel blir det også litt frosting igjen når jeg pynter. Ved hjelp av disse to ingrediensene, sjokolade og litt strøssel kan man trylle frem de fineste "kaker".
Dette var mitt første, ordentlige forsøk, og jeg synes det ble veldig bra. Håper det oppmuntrer flere av dere til å prøve det samme!

Sjokolade cakepops
(Se ann mengder selv)


Smuldre opp kakerestene dine eller la en foodprosessor gjøre jobben
Tilsett frosting, prøv deg frem med mengde

Kjør til alt er godt blandet

Trill til små kuler, plasser dem gjerne i små former om du har

Smelt halvparten av sjokoladen over vannbad

Når sjokoladen er smeltet tilsettes resten sammen med litt delfiafett. La varmen som allerede er i sjokoladen smelte resten før du rører godt sammen og du har en slikemyk og flytende sjokolade 

Dypp pinnene i sjokoladen og deretter i kulene. Sett i frysren i 30 min

Ta kulene ut av fryseren og dypp dem i sjokoladen, la det overflødige renne dryppe godt av

Før sjokoladen stivner helt ruller du dem i eller drysser over litt strøssel

Jeg lager noen uten form med flerfarget strøssel

Og noen som jeg setter tilbake i formen og drysser med litt jordbærstrøssel

Den tørre sjokoladekaken har plutselig blitt en saftig og deilig konfektbit. Som annen konfekt er det mektig, men veldig godt!
 
Cakepops har lang holdbarhetstid, minst en uke i kjøleskap

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar