tirsdag 11. september 2012

Smelting av sjokolade

Det er to måter å smelte sjokolade på; i vann bad ellermicro. Det er forskjell på hvor høy temperatur de ulike typene sjokolade tåler, men å smelte dem rett i gryta vil som regel svi og dermed ødelegge sjokoladen.


Smelting over vann bad er en enkel og oversiktlig måte å bruke når du skal smelte sjokolade. Varm opp vann og la det holde en temperatur rett under kokepunktet. Plasser en bolle som er større enn kjelen og sørg for at den ikke berører vannet. Ha i halvparten av sjokoladen du skal smelte og rør om av og til den er helt flytende.Ta bollen av varmen og tilsett resten av sjokoladen.
Rør om av og til helt til alt er helt smeltet. På denne måten blir sjokoladen rennende og lett å bruke til glasering, dekorering, dypping osv.

For ekstra flytende sjokolade, tilsett litt delfiafett og la det smelte i den varme sjokoladen

Smelting i micro gjør det litt vanskeligere å følge med, men er en utrolig grei måte den også. Ha kun halvparten av sjokoladen i en bolle og smelt på lav temperatur over litt lengre tid, ta ut, rør om og fortsett til alt er smeltet. Tilsett resten av sjokoladen og rør om av og til slik at alt blir helt flytende.
Mørk sjokolade tåler høyere temperatur enn melkesjokolade som igjen tåler høyere temperatur enn hvit sjokolade. Vær derfor veldig forsiktig når du smelter sistnevnte.

For å sjokoladen ekstra rennende kan du tilsette litt delfiafett. Jeg gjør dette når jeg lager cakepops eller skal dyppe feks. konfekt.

Den mest profesjonelle og omfattende måten å smelte sjokolade er ved temperering. Så dypt har ikke jeg gått i mine forklaringer, men dersom du ønsker å lese om det finner du en utfyllende forklaring her.

2 kommentarer:

  1. Hei Mari
    Vet du om man kan fryse delfiafett?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har aldri gjort det selv, men regner med det går greit!
      Selv pleier jeg bare oppbevare det i kjøleskap da det har utrolig lang holdbarhet :-)

      Slett