tirsdag 9. oktober 2012

Spanske kjøttboller

Når jeg er på ferie og ser gjennom menyen på restauranter ender jeg alltid opp med noe med tomatsaus. Det er noe av det aller beste jeg vet, og synes det passer til omtrent alt. 

Selv om det sikkert finnes mange ting som ikke alle synes lar seg kombinere med tomater, tror jeg de fleste kan være enige om at spanske kjøttboller gjør det. Disse er rike på smak og er enkle å lage. Jeg har brukt mye tørket krydder da vi ikke har så mye ferskt nå for tiden. Har du friske urter anbefaler jeg såklart å bruke det. 

Tomatsaus
(ca 5 dl)

  •  3/4 løk
  • 2 ts oregano
  • 1 ts sukker
  • 1 klype hvitløkspulver
  • Salt og pepper
  • 1 boks hakkede hermetiske tomater
  • 2 ss tomatpuré

Ha grovhakket løk og krydder i en foodprosessor og kjør til små biter
 Tilsett hermetiske tomater og tomatpuré
 Kjør til en helt jevn blanding. Vil du ha en enda finere saus kan du bruke en stavmikser. Hell sausen i en tykkbunnet kjele og la sausen småkokse så lenge som mulig

Kjøttboller
(20 mellomstore kjøttboller)

  • 1/2 finhakket løk
  • 1/2 ts chillipulver
  • 1/2 ts malt muskat 
  • 1/2 ts grillkrydder
  • Salt og pepper
  • 400 g kjøttdeig
  • 1/2 dl eplejuice
  • 1 egg

Ha finhakket løk og krydder i en bolle og bland det godt sammen
 Ha i egget, kjøttdeig og eplejuice og rør det sammen for hånd til alt er jevnt fordelt
 Form kjøtt boller av deigen og fordel på en bakepapirkledd stekplate ellr i en ildfast form. Stek på 220 grader i 10-15 minutter. Du kan også steke kjøttbollene i stekpanna
 Når kjøttbollene er ferdig stekt har du dem i kjelen med tomat saus og lar dem koke med noen minutter, eller lengre om du ønsker.
 Server med pasta kokt etter anvisningen på pakken og en frisk salat
 Det er også mulig å servere kjøttbollene som en del av et tapasbord
Både kjøttboller og saus kan lages ferdig på forhånd og varmes opp før servering. De kan også fryses.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar