torsdag 22. november 2012

Appelsinmakroner

Selv om jeg lovte masse oppskrifter fremover har det vært mange dager uten nye oppskrifter. Dette skyldes en lite sammarbeidsvillig rygg. Jeg har ligget rett ut, sett på tv, grått litt og sett mer på tv. Nå er det noe bedre, men jeg er fortsatt litt forsiktig for sist gang jeg trodde jeg var på bedringens vei slo det meg rett ut igjen. Men jeg klarer i det minst være litt på pc-en for å dele denne deilige oppskriften på appelsinmakronene jeg lagde for en stund siden.

Disse er stappfulle av appelsinsmak, noe som passer godt frem mot julen. Les gjennom oppskriften et par ganger før du setter i gang, så går alt som det skal og du for kjempegode makroner :-)


Appelsinmakroner
(ca 25 stk)

  • 150 g skoldede, malte mandler
  • 125 g melis
  • 3 eggehviter + 1/4 eggehvite
  • 100 g sukker
  • Ev. Orange pastafarge

Pisk eggehvitene på middels hastighet (gjerne med litt sitronsaft og salt) til de skummer. Øk hastigheten og tilsett sukker litt etter litt og miks til du får en marengs som står av seg selv.
 Bland melis og malte mandler i en bolle og sikt dem i marengsen
 Vend alt forsiktig sammen med en slikkepott til du har en jevn, tykk masse.
 Ha i litt eggehvite, appelsinskall og eventuelt litt pastafarge/konditorfarge.
 Vend til alt et jevnt blandet. Eggehviten gjør at røren "løsner" litt og får den riktige konsistensen
 Ha røra i en sprøytepose med rundt tip og sprøyt klikker på en smurt makronmatte eller på et en (smurt) bakepapirkledd stekeplate. La makronene hvile i minst 10 min før du steker dem på 150 grader i ca 15 min.
 La makronene avkjøle før du tar dem av brettet og finner to og to som passer sammen

Appelsinfyll

  • 105 g sukker sukker
  • 1 ss maizenna
  • 2 egg
  • 60 ml appelsinsaft
  • 120 g mykt smør
I en liten tykkbunnet kjele har du i alle ingrediensene ved unntak av smøret og varmer det opp ved middels varme mens du rører. (Jeg lagde en liten porsjon siden jeg ikke skulle fylle alle makronene, derfor har jeg bare brukt 1 egg)
 Rør til det tykner og sett til side for å avkjøles noe. Når blandingen ikke er varm mikser du den godt sammen med romtemperert smør. Bruk håndmikser eller kjøkkenmaskin til dette så d får en luftig appelsinkrem.
 
Du har nå en delig appelsinkrem som like fint kan brukes som frosting på cupcakes eller som fyll i en kake.
Påfør kremen med en kniv eller med sprøytepose med rund tip på en makron før du sette på lokket og de er ferdig.
 Smaker friskt og godt med masse appelsinsmak!
 Makronene holder seg fint i minst en uke.

Oppskriften er inspirert av Ladurées bak Sucré


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar