lørdag 8. desember 2012

Peanøttsmør

Det er dagen før dagen for meg og jeg er så spent at jeg holder på eksplodere! Jeg har bakt seks ulike varianter med søt gjærbakst og senere skal vi ha smaksvurdering på hvilken som er best og som da blir med til Oslo i morgen. Sammen med kaken såklart, som jeg ganske fort klarte å bestemme meg for. Men i dag er i dag og i morgen er i morgen, nå til dagens oppskrift.
 
De fleste kjenner en som elsker peanøttsmør om det ikke er en selv. Da er hjemmelaget peanøttsmør en fin gave å gi bort. Det er såklart også et godt pålegg som man kan bruke både til julefrokosten eller til hverdags da det inneholder mye mindre tilsetningsstoffer en ferdigkjøpt peanøttsmør. Det er på grensen til at jeg i det hele tatt kaller dette en oppskrift, den krever i alle fall ikke særlig mange ingredienser eller kokkeferdigheter!

 Peanøttsmør

  • Ønsket mengde peanøtter
  • Litt salt om du bruker usaltede nøtter

Ha peanøtter i en foodprosessor. Du bruke dem med skall, skrelle dem og tilsette litt salt, eller du kan bruke ferdigsaltede fra butikken.
 Kjør til ønsket konsistens. Desto lenge maskinen går desto mer olje fra nøttene frigis og desto glattere blir peanøttsmøret.
Ha over i et eller flere, helt rene glass og oppbevar kjølig.
Vil du gi det bort i gave kan du klippe ut en sirkel stoff/fint papir som du fester med et bånd og en merkelapp.
Peanøttsmøret holder seg godt i mange uker dersom det oppbevares tett og kjølig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar