fredag 7. desember 2012

Pepperkake Cupcakes

Jeg har sikkert sagt det hundre ganger, men å finne på sin egen oppskrift og få gode tilbakemeldinger på den er noe av det aller beste jeg vet. Det fikk jeg da jeg lagde disse pepperkake cupcakesene og det varmet mitt hjerte. Disse smaker akkurat som pepperkaker, men er myke og gode og toppet med en deilig kremostfrosting. Et godt alternativ for dem som blir lei av de syv sortene

Ikke la deg skremme av en lang ingredienseliste, det meste er krydder :-)


Pepperkake Cupcakes
(12 mellomstore cupcakes)

  • 125 ml vann
  • 60 g smør
  • 1ts kanel
  • 1/2 ts nellik
  • 1/2 ts ingefær
  • 1/2 ts muskat
  • 150 g mel
  • 1 ts natron
  • 1 ts vaniljesukker
  • 100 g sukker
  • 100 g brunt sukker
  • 1 egg
  • 60 ml kulturmelk

Ha vann, smør og krydder i en liten kjele og smelt det på middelsvarme
 Ha vaniljesukkerm mel, natron, brunt og hvitt sukkeri en bakebolle og rør det godt sammen med en ballongvisp.
 Tilsett smørblandingen (det gjør ikke noe om den fortsatt er varm) og rør alt godt sammen til røra er klumpfri
 Tilsett egg og kulturmelk ...
 ...og rør også dette godt inn til en jevn røre
 Fordel røren i cupcakeformer, jeg bruker disse søte fra Partydesign, de kan du finner her. De er utrolig stabile og mister ikke farge under steking. Første gang jeg prøver de og er kjempefornøyd!

Fyll ca 2/3 av formene med røre og stek på 175 grader i 15-20 min
  Jeg lover deg at det lukter god når de kommer ut av ovnen! Mens de kjøles ned kan du lage frosting.

Kremostfrosting

  • 75 g mykt smør
  • 175 g melis
  • 150 g philadelphia ost

Ha smør og melis i en mikserbolle og miks til det blir lyst og luftig. Tilsett den kalde kremosten og miks til den luftig frosting.
  Dette er min favorittfrosting, passe søt, passe syrlig og veldig god!
 Pynt cupcakesene slik du ønsker, gjerne med pepperkaker som forteller mye om resten av kaken (oppskrift på det finner du her). Du trenger ikke fancy utstyr for å lage fine cupcakes, her har jeg bare smørt på med en kniv.
 Eller du kan bruke en rund tip, stjernetip eller hva du vil :-)
 Passer perfekt å ta med seg på en jentekveld eller å servere i juleselskapet som et alternativ til de syv sorter.
Cupcakesene holder seg safter i 3-4 dager minst



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar