mandag 10. desember 2012

Riskaker

I går gikk både bra og ikke så bra, men jeg har gjort så godt jeg kan og nå er alt jeg kan gjøre å vente. Og i mellomtiden skal jeg fortsatt dele oppskrifter med dere, og i dag er det Riskaker. 

Riskaker har alltid vært i en av våre kakebokser i jula så lenge jeg kan huske. Forskjellen nå er bare at det er jeg som lager dem og ikke mamma. Stakkars mamma, får nesten ikke bake mer med meg i hus. Men hun lager kransekaker da, og det skal jeg ikke blande meg opp i. Ikke enda i alle fall.. Uansett, riskakr er en favoritt blant barn og går kjemperaskt å lage.

Riskaker

  • 150 g delfiafett
  • 1 egg
  • 1 ts vaniljesukker
  • 150 g sukker
  • 150 g mørk sjokolade
  • 2 ss kaffe
  • 150 g puffaris


Smelt delfiafett og sett til sides for å avkjøles. Imens smelter du sjokoladen sammen med kaffe over vannbad før du pisker egget, vaniljesukker og melis til lys eggedosis. Ha delfiafettet og sjokoladen i eggedosisen
 Miks det godt sammen til du får en jevn sjokoladekrem/saus
Vend inn puffaris til alle er dekket med sjokoalde
 Fordel på en matpapir og la dem stivne før du har dem i en kakeboks eller ha dem i små muffinsformer slik som jeg har gjort.
 Server dem sammen med alle de andre julekakene eller alene med et glass iskald melk
 Sugerørene er fra Partydesign og formene fra IKEA :-)
 Oppbevar riskakene kjølig og de er holdbare i flere uker

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar