onsdag 23. januar 2013

Sjokolade-is


Jeg vet det er mange minusgrader ute og at is ikke er det som frister mest når tærne er forfrosne og hendene blå. Men når man kommer inn foran peisen og får varmen i seg, da frister det med is! I alle fall for meg, jeg elsker is.

Hjemmelaget is kan fort bli isete, men om man bruker en ismaskin eller rører i isen underveis i nedkjølingsprossessen blir den god og kremete. Denne isen kan jeg love dere blir godt tatt imot, selv når det er 9 kuldegrader ute!

Sjokolade-is

  •  260 g sjokolade, jeg brukte melkesjokolade
  • 4,5 dl fløte
  • 4 dl vikingmelk (en boks, usøtet)
  • 1 vaniljestang
  • 5 eggeplommer
  • 120 g melis

Splitt vaniljestangen, skrap ut frøene og ha i både stang og frø i en kjele sammen med sjokoladen, fløten og vikingmelken.
Varm opp på middels varme og rør om underveis til du når kokepunktet.
Hellblandingen gjennom en sil så du får ut vaniljestangen og sett til side mens du lager eggedosis.
Pisk eggeplommene sammen med melis til du får en lys, kremete eggedosis, den skal være nokså tykk.
Hell over fløteblandingen i en tynn stråle mens maskinen går helt til alt er blandet godt sammen.

Sett hele bollen over vannbad og varm opp, mens du rører, til blandingen tykner noe. Sett kjølig i noen timer til den er helt kald (kan gjerne stå over natten)

Når blandingen er helt kald har du det over i en ismaskin (følg innstruksene som følger med din maskin) Eller du kan fryse ned blandingen og røre rundt i den hver halvtime for å unngå iskrystaller. Når isen er ferdigi maskinen eller er for hard til å røres i har du den i en boks/beholder i fryseren til den skal spises.
Nyt til sammen med en god dessert, alene eller med litt sjokoladestrøssel

Jeg kan tenke meg at det hadde smakt sinnsykt godt med browniesbiter i denne isen. Vil du prøve det finner du oppskrift på en supergod og veldig enkel brownies her.
Isen kan gjerne stå en stund i romtemperatur til den blir myk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar