mandag 21. januar 2013

Hamburger Cupcakes og Pommes Frites Kjeks

Noen av dere som følger meg på Instagram, hvor jeg heter cupandcakes, fikk kanskje med dere "Burger"-bilde jeg la ut i går? På fredag feiret min lillebror bursdagen sin og 17 gutter i beste, eller verste, alder fylte huset vårt med liv og røre. Jeg har lenge hatt lyst til å lage disse burgerene, og hva kunne vel vært en bedre anledning enn dette?

Og selv om alle hadde fylt magene med både pizza, brus og godteri i forveien hadde de fleste plass til en ekstra "burger med pommes frites" til dessert.

Burgercupcakes
(Gir 20 små burgere)


Skjær vaniljemuffinsene i to. Gjør det samme med sjokolademuffinsene, men skjær av toppen av muffinsen slik at overflaten blir rett. Del vaniljefrostingen i tre skåler og bland inn ønsket mengde pastafarge til du får fargen du vil ha (vanlig konditorfarge blir ikke like bra).
Plasser en sjokolade-del på den nederste vanilje-delen, sprøyt på "ketchup" med en rund tip og "ost" og "salat" med en flat tip. For å få litt salat-effekt sprøyter jeg den grønne frostingen i sikk sakk mønster, før jeg plasserer toppen av vanilje-muffinsen på toppen. Pensle dem lett med vann for å få sesamfrøene til å feste seg.

Pommes Frites


Følg oppskriften på sugarcookies, men i stedet for å stikke ut rundinger eller andre figurer skjærer du tynne staver som du steker til de er gylne. La de kjøles ned et par minutter før du heller over smeltet smør og strør over sukker og blander dem godt sammen. Da ser det ut som salt på pommes fritesene.
 Disse er enkle å få til og du trenger ingen spesielle konditor-skill for å lykkes. Det eneste som er litt viktig, synes jeg, er å bruke pastafarger. Da får du sterke klare farger som er morsomt for barna.
Fordi cupcakesene er tatt ut av formen blir de fortere tørre, men oppbevarer du dem kaldt kan de stå i 1-2 døgn. Kjeksene er holdbare i flere uker.


1 kommentar: