onsdag 13. februar 2013

Pokerkake

Jeg har en utrolig irriterende uvane (som riktignok ikke plager så veldig mange andre enn meg selv). Jeg får ikke så ofte hele sanger på hjernen, men bittesmå bruddstykker av dem, sitater fra filmer, eller rett og slett bare noen få ord som går igjen og igjen og igjen oppi hodet mitt mens jeg egentlig burde tenke på helt andre ting. Når jeg bakte denne kaken var det, naturlig nok, Lady Gagas sang "Pokerface" som gikk igjen, men med en liten endring. Po-po-po-pokercake, po-po-po-pokercake! Hør for deg det 568 ganger og du blir gal, men kake ble det likevel. 

Denne lagde jeg til en kamerat til ei venninne som skulle feire attenårsdagen sin denne helgen, håper han ble fornøyd med både kaken og festen. Under har jeg lagt ut skriftlig forklaring på kaken, jeg hadde ikke mulighet til å ta underveisbilder, men spørr gjerne om det er noe som ikke står tydelig nok!

Pokerkake 


Lag sukkerbrødbunner og la avkjøle helt. Skjær hver av dem i tre like tykke deler. Begynn med den største bunnen, dynk den, bre et lag vaniljekrem over og skjær over en banan. Ha på neste lag, dynk det, bland 125 g av syltetøyet med 2 dl pisket kremfløte, bre det over bunnen og strø 100 g av bringebærene på. Gjør det samme med bunn nummer to, men bruk 75 g syltetøy, 1 dl kremfløte, 50 g bringebær og en halv banan.
Pisk den andre boksen med fløte til krem og dekk begge bunnene med et tynt lag krem.

Mye av utstyret til pyntingen er ting man vanligvis ikke har liggende i skuffen, men det finnes mange måter å gjøre dette på. Man kan være kreativ og bruke det man har, men her har jeg skrevet om en del av utstyret jeg bruker. Dette er jo mest for inspirasjon, dere man trenger jo ikke gjøre det som meg heller :-)

Dekking og pynting


  • 2 pk marsipan 
  • Hvit konditorfarge
  • Vaniljefrosting i hvit, svart og rødt
  • Rødt perlesukker
  • Spiselig lim

Farg marsipanen hvit (eller bruk ferdig farget marsipan). Kjevle den ut med maizenna og løft den forsiktig over den ene bunnen og gjør det samme med den andre. Skjær til kantene og bruk en smoother til å gjør dem jevne. Plasser den minste over den største.

Trill runde pølser (eller bruk verktøyet som jeg skrev om i "Utstyr") av marsipanen og lag fletter rundt kantene. Kjevele marsipanen ganske tykk og skjær ut kort og stikk ut rundinger som skal bli sjetonger. Bruk frosting til å tegne tall og symboler på kortene. Rundingene dekker du med spiselig lim og dypper i rødt sukker før du sprøyter streker med hvit frosting.
Plasser elementene rundt omkring på kaken og den er ferdig.
Det tar sin tid, men resultatet blir også veldig kult! 

Såå... Hva synes dere? :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar