søndag 24. mars 2013

Appelsincupcakes til påske

 Jeg regner med de flere som har tatt påskeferie nå, inkludert meg. Det blir bedre tid til å bake, tenke, gjøre det man ellers ikke rekker. Jeg lagde cupcakes til klassen min siste skoledag. For å gjøre dem litt påskete valgte jeg å lage dem med appelsinsmak og pynte dem med sjokoladepåskeegg. Jeg valgte nok en gang cream cheese frosting, jeg synes det passer så godt sammen med søte muffins og gjør smaken mye mer balansert. 

Hvis du har lyst å lage de samme finner du oppskriften her.

Appelsincupcakes
(ca 18 stk)

  • 125 ml appelsinsaft (ca 1 1/2 appelsin)
  • 1 ts revet skall fra en appelsin
  • 60 g smør
  • 160 mel
  • 200 sukker
  • 1 ts natron
  • 1 egg
  • 60 ml kulturmelk

Ha appelsinsaften, skallet og smøret i en liten kjele og varm det opp til smøret er smeltet.
Bland mel, sukker, natron og vaniljesukker  godt sammen og tilsett smør- og appelsin-blandingen.
Rør det godt inn før du tilsetter egget og kulturmelken og rører det sammen til en jevn røre.
 Fordel røren i muffinsformer plassert muffinsbrett og stek på 175 grader i ca 15 min

Kremostfrosting med appelsin

  • 75 g mykt smør
  • 200 g melis
  • 1 ts revet appelsinskall
  • 1 aa appelsinsaft
  • 150 g philadelphia ost

Ha smør, melis, skall og appelsinsaft i en bolle
 Miks det godt sammen til en lys og luftig masse før du tilsetter kremost
 Miks på høy hastighet til en lys og luftig frosting
Ha frostingen i en sprøytepose med stjernetip eller en annen tip og påfør på cupcakesene. Her er en film med ulike teknikker.
Jeg pyntet med sjokoladeegg i anledning påsken, desuten er appelsin og sjokolade en veldig god kombinasjon!

Jeg kjøpte eggene i Berlin, men jeg er sikker på at det finnes noe lignende i butikkene her også.

 Nyt i den nydelig påskesolen!
Cupcakesene holder seg et par dager i kjøleskap.


1 kommentar:

  1. Så fiiine cupcakes! Jeg snublet over bloggen din her forrige dagen, og elsker den =) Jeg lurte på om du kan legge inn en mulighet for å følge bloggen din via email? Det hadde vært flott!

    SvarSlett