torsdag 14. mars 2013

Video av meg, Dåpskake og Cupcakes!


I dag får dere se en film av meg, noe jeg egentlig synes er kjempeflaut, men litt gøy også. Det er Nina, ei venninne av meg, som har laget den i forbindelse med en skoleoppgave. På søndag var hun her og filmet mens jeg klargjorde både kake og cupcakes til en dåp samme dag. Jeg var litt nervøs både for kakene og filmingen, man vil jo gjerne at ting skal gå smertefritt når det kommer på film. Det gikk veldig greit også, sett bort ifra et par tabber som ikke kom med på filmen, men som heller ikke hadde så mye med kakene å gjøre.

Håper jeg ikke ødela noens inntrykk av hvem jeg er eller hvordan jeg er. Jeg føler det viktigste for meg kom frem; og det er hvor gøy jeg synes det er med baking!



I filmen ser dere når jeg lager cupcakes, under finner dere linker til hvilke oppskrifter jeg har brukt
  • Sjokolademuffins her
  • Sjokoladefrosting her
  • Vaniljemuffins her
  • Vaniljefrosting her

Formene jeg brukte passet perfekt til dåps-temaet. De er fra Partydesign og du finner dem her. De finnes selvfølgelig også i rosa, de finner du her. Selv om kanskje ikke det er så vanlig med Babyshower  i Norge riktig enda, hadde passet godt inn i en slik setting også.
 De ulike måtene å pynte på kan du lære deg ved å se filmen jeg har lagt ut her.

Blomsterpynten har jeg laget av Royal Icing, oppskriften finner du her.
Mye av kakepynten har jeg kjøpt på Hobbyhimmelen, men de har også mye fint på Meny, Ultra og Jernia. Nettbutikkene Cacas og Kakeboksen har også bra utvalg.

Kaken består av følgende

  • Sukkerbrød, oppskrift her
  • Vaniljekrem og banan
  • Bringebærkrem og bringebær
  • Pisket krem rundt kaken
  • Vaniljefrosting til dekor av kaken
  • Melk til dynking

Kakebunnen deles i tre, første lag dynkes og dekkes med vaniljekrem og banan. Andre lag dynkes og dekkes med krem blandet med bringebærsyltetøy og hele bringebær. Toppen (eller bunnen, den er rettest) plasseres på toppen og dynkes før hele kaken dekkes med et tynt lag krem.

Kurvmønsteret er ikke vanskelig, men kan være vanskelig å forstå, her er en film som viser det.

Rundt kantene synes jeg det er fint å lage border.
 Avslutter med en blomst av Royal Icing
Gjerne gi tilbakemeldinger på både bakst og film, det hadde jeg satt kjempestor pris på!

5 kommentarer:

  1. Kjempe kult å se filmen om deg :-) Jeg er like imponert hver gang nye innlegg dukker opp på bloggen din. Lurer litt på hva slags fotoapparat/objektiv du bruker for å få til så utrolig lekre bilder?

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager så sent svar!
      Tusen takk for så fin kommentar, og for alle de andre kommentarene du legger igjen :-)
      Jeg bruker kameraet Nikon D5100 og objektivet 50 mm f 1.8, veldig fornøyd med det!

      Hilsen Mari :-)

      Slett
  2. Så koselig film! Du er virkelig flink!:)

    SvarSlett
  3. hei jeg tenkte å lage de dåps cupcakene til en dåp på søndag så lurte jeg på om hvor lang tid tar det før du får de cupcakes formene sendt til deg? håper jeg får et svar så raskt som mulig! btw: du er kjempe flink til å bake aldri stopp med denne bloggen den er den eneste nettsiden jeg har vært på som bare har gode oppskrifter så aldri stopp!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så gøy at du liker bloggen! :-)

      De pleier å komme i løpet av et par dager, ikke lang tid i det hele tatt. Jeg tror de vil være hos deg før helgen, men jeg kan ikke garantere noe!

      Håper det var til hjelp :-)

      Slett