torsdag 4. juli 2013

Bringebær- og Pistasjcupcakes med hvit sjokolade

Jeg vet ikke om noen forstår hvor mye jeg elsker bringebær, men det gjør jeg altså. Jeg elsker at de er både søte og litt syrlige og har en utrolig fin farge. Desuten kan de kombineres med så mange ulike typer smaker og spises i så mange forskjellige former. Også er de jo sunne også, selv om de oppskriftene jeg lager med bringebær her på bloggen kanskje ikke kommer under den kategorien. 

Men gode er de, og det er det viktigste. Disse cupcakesene inneholder både pistasjnøtter, hvit sjokolade og naturligvis bringebær. Søtt og sprøtt, friskt og godt, en skikkelig sommeroppskrift.

Bringebær- og Pistasjcupcakes
m/hvit sjokolade
(12 store cupcakes)

  • 60 g smør
  • 125 ml vann
  • 150 g mel
  • 200 g sukker
  • 1,5 ts natron
  • 1,5 ts vaniljesukker
  • 1 egg
  • 60 ml kulturmelk
  • 50 g hakket hvit sjokolade
  • 50 g hakkede pistasjnøtter
  • 75 g bringebær


Smelt smøret og vannet i en liten kjele, bland mel, sukker, natron og vanilje godt sammen i en bolle og finn frem resten av ingrediensene du trenger
 Hell smør- og vannblandingen over mel-blandingen og rør godt
 Tilsett kulturmelk og egg og rør til du har en jevn røre
 Vend inn hakket hvit sjokolade og pistasjnøtter
 Fordel røren i cupcakeformer, litt over halvfulle og topp med et bringebær eller tre i hver form. Formene jeg bruker er fra Partydesign og blant mine favoritter. De holder både farge og dasong perfekt under steking!
 Stek på 160 grader i 15-20 minutter eller til de har fått en gyllen farge
 Jeg brukte bringebærmousse til å pynte med, oppskriften finner du her.
For å lage en lignende blomst bruker du tip nr 125 fra Wilton. Hold tippen i midten av cupcaken med den tynne delen pekende utover. Sprøyt jevnt mens du snur på cupcaken til du har et "blomsterblad", fortsett til du har fem. Liknende teknikk er brukt her, her er andre teknikker du kan bruke.

 Jeg pynter også med et bringebær i midten
 Cupcakesene holder seg flere dager i kjøleskap. De kan også fryses uten moussen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar