tirsdag 2. juli 2013

Mini-Pesto-Pizza

Fremover blir det en miks av både søte og salte oppskrifter og jeg håper det er i orden for dere. De siste årene har jeg servert tapas i bursdagen min og i år var intet unntak. Jeg lager ikke så mye mat til vanlig, men denne tapas-tradisjonen (de ble tradisjon i år siden det var tredje gang) liker jeg. Mange av rettene fungerer fint for seg selv også, slik som disse mini-pesto-pizzaene.

På disse har jeg brukt rød pesto som "saus" og toppet dem med ost og pepperoni. Jeg lagde også noen med grønn pesto og kjøttdeig og begge typene var populære. Prøv deg frem og fin din favoritt.

Mini-Pesto-Pizzaer
(32 små pizzaer)

  • 800 g mel
  • 1 pakke gjær
  • 0,5 ts salt
  • 500 ml vann
  • 2 ss olivenolje
  • Rød pesto
  • Revet ost
  • Pepperoni


Ha alle de tørre ingrediensene i en stor bolle og bland dem godt sammen
 Tilsett vannet og elt til deigen er jevn og smidig (juster mengden mel/væske til ønsket konsistens)
 Smør deigen inn med olivenolje og sett til heving under et lokk, kjøkkenhåndkle eller plast
 Når deigen er dobbelt så stor, eller trippel som i dette tilfellet, er den ferdig. Alt over 30 minutter er greit.
 Del deigen opp i små emner og kjevle dem ut til små bunner
 Fordel ca 1 ts pesto på hver bunn, strø over ost og topp med pepperoni eller skinke
 Stek på 220 grader i 10-15 min til både skorpen og osten er gyllen
Pizzaene kan fint fryses

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar