onsdag 10. juli 2013

Jordbæris

Jeg elsker is. Det er ikke noe mer å si om det. Det smaker ekstra godt når sola skinner nå om sommeren, men jeg spiser is hele året jeg. Etter at jeg fikk ismaskin har jeg også lagd litt is og presenterer i dag en jordbær-variant til dere. De norske bærene er endelig å få kjøpt rundt omkring og selv om de er dyre er de som regel verdt det. Mitt første møte med norske jordbær fikk meg til å tenke på hvorfor jeg har klart å nyte de belgiske bærene vi har resten av året. Sannheten er jo at disse også er gode, men må overleve en lang reise og derfor høstes før de egentlig er modne. De norske derimot trenger bare noen timer fra de er plukket til de er i butikken, og enda en liten time før de er spist opp. Eller tryllet inn i en fantastisk god is. 

"Den jordbærisen var god Mari! Og jeg liker egentlig ikke jordbæris" En av kommentarene jeg fikk da jeg serverte den i bursdagen min. Prøv du også :-)

Jordbæris
(Ca 2 liter)

  • 400 ml søt kondensert melk*
  • 200 ml melk
  • 1 sitron, saften
  • 400 g jordbær (friske eller frosne)
  • 4 eggeplommer
  • 150 g kremost
*Søt kondensert melk fåes på Meny, Ultra og de fleste innvandrerbutikker. Eventuelt kan du bruke vanlig kondensert melk og tilsette ønsket mengde (150 g sikkert passelig) sukker og piske sammen med eggeplommene


Kok opp søt kondensert melk og vanlig melk i en liten kjele og sett til side
 Ha jordbærene sammen med sitronsaften i en stavmikser/foodprosessor og kjør til en jevn masse.
 Miks eggeplommene så lenge at de blir lyse og kremete
 Tilsett kremosten og miks den inn på høy hastighet
 Sett ned hastigheten og tilsett den varme melkeblandingen i en tynn stråle. Vær forsiktig med å ha i for mye for fort, da kan du ende opp med eggerøre
Miks til slutt i de moste jordbærene før du setter det hele kjølig til blandingen er helt kald
 Ha over i en ismaskin om du har og kjør til du har is. Om ikke har du det over i en passende boks/beholder og rører om hver halvtime for å forhindre iskrystaller.
 Jeg har isen over i en brødform og dekker den med plast. Jeg kan tenke meg det hadde vært godt og rørt inn noen hakkede jordbær før isen stivner helt også.
Noe av isen fordelte jeg også i disse supersøte isbegerene fra Partydesign, de finner du her.
 Nyt isen med noen friske jordbær, alene på en solfylt dag eller som tilbehør til en god dessert, kanskje noe med sjokolade?
Isen er svært holdbar i fryseren dersom den oppbevares i en boks eller er godt tildekket. Ta opp 15 min før servering.

2 kommentarer:

  1. Du er FANTASTISK! Finner du på alle oppskrifter selv? Du er en stor inspirasjon for en annen her som elsker å bake:) Keep going!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for det! :) Jeg blir ofte inspirert av andre oppskrifter og lager mine egne utifra dem :)

    SvarSlett