fredag 12. juli 2013

Guacamole

For et par år siden prøvde jeg meg på guacemole. Jeg hadde ikke peiling og kjøpte de avocadoene jeg synes så grønnest og finest ut, det slo meg aldri at de ikke var modne. Nå, noen år senere vet jeg bedre og jeg kan dele en kjempegod og enkel oppskrift med dere. 

Guacamole 

  • 2 modne avokado
  • 2 hvitløksfedd
  • 2 vårløk
  • 1 chilli, uten frø
  • 1 lime
  • Salt og pepper


Hakk hvitløk, vårløk og chilli fint. Del avocadoene i to og fjern steinene, men ta vare på en. Skrap ut kjøttet med en skje og mos det en gaffel (eventuellt stavmikser om du vil ha en helt jevn guacemole)

 Bland inn hvitløken, vårløken, chillien og saften fra limen. Smak til med salt og pepper. Skal du ikke spise guacemolen umiddelbart legger du den ene steinen i slik at den holder på friskheten. Server til taco, chips og dip, som pålegg på godt brød eller alene.
Guacemole er ferskvare, men kan også spises dagen etter. Dekk den da til med plast helt ned på dipen for å holde på den friske smaken og fargen.

2 kommentarer:

  1. Hei Mari!

    Jeg bare lurer på noe, og tenkte å spørre deg som er så flink å bake :) Hvilke muffinsbrett bruker du? Jeg kjøpte nylig et på traktøren (mitt første), og har prøvd å bruke vanlige former som man kjøper på matbutikken i. Men de blir for store og de knurver seg litt rundt kanten så det ikke blir så fint. Burde jeg da kjøpe et brett som er litt større kanskje? Eller er de formene man kjøper på spesialbutikker litt mindre? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har kjøpt muffinsbrettet mitt på Åhlens, og det passer veldig godt til vanlige muffinsformer fra butikker som rema, kiwi osv. Mitt inntrykk er at muffinsformer fra spesialbutikker er litt større, men helst i høyden, om du skjønner hva jeg mener :-)

      Jeg vil derfor anbefale deg å kjøpe muffinsbrett på Åhlens, Søstrene Grene, Kitchen eller Jernia om du ikke vil at de skal krølle seg :-)

      Slett