torsdag 24. oktober 2013

Verdens beste knekkebrød

Jeg vet det finnes mange knekkebrødoppskrifter rundt forbi, men jeg har aldri klart å få de sprø. Jeg vet ikke om det er min eller oppskriftenenes feil. Antakelig min. Men selv om jeg har mislykkes flere ganger ville jeg prøve å utvikle min egen knekkebrødoppskrift for å se om jeg kanskje klarte, selv om jeg hadde mine tvil,  å få de sprø da. Som sagt, så gjort. Resultatet ble de sprøeste og beste knekkebrødene jeg har smakt (om jeg skal få lov til å skryte litt av meg selv) 

To tips før du eventuellt setter i gang; spray bakepapiret lett med formfett og følg stekeinstruksjonene under.

Knekkebrød
(ca 30 stk)

  • 50 g kruskakli
  • 125 g havregryn 
    (jeg brukte store)
  • 100 g linfrø
  • 100 g sesamfrø
  • 100 g solsikkekjerne
  • 100 g gresskarkjerner
  • 1 ts salt
  • 6 dl vann


Bland alt det tørre
Rør inn vannet og la stå å svelle i 10 min.
Fordel utover to stekebrett med bakepapir som er sprayet lett med matfett. Prøv å få massen så jevn som mulig slik at knekkebrødene blir likt stekt

Stekes på 160 grader varmluft  (til sammen en time)

  • Etter 15 min - ta ut og skjær passende knekkebrød med et pizzahjul
  • Etter 30 min - ta ut og bytt plass på brettene i ovnen 
  • Etter 45 min - fordel knekkebrødene på rist og stek ferdig til de er sprø
  • Etter 60 min - la knekkebrødene avkjøles på rist til de er helt kalde

Knekkebrødene oppbevares i en luftett boks
Gode til frokost, lunch og kvelds. Dessuten er det et supert mellommåltid som kan nytes med verdens beste samvittighet til alle døgnets tider.
Passer best til det meste av pålegg, min favoritt er gulost og grønt. 
Knekkebrød er jo også en koselig ting å gi bort. Pakk inn i en fin boks med sløyfe på og du har en kjempefin vertinnegave.
I en luftett beholder har knekkebrød nesten ubegrenset holdbarhet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar