søndag 13. april 2014

Sweet Lemon Cupcakes

Plutselig gikk det igjen alt for lang tid mellom blogginnleggene mine. Jeg vil ikke beklage, for jeg har hatt usannsynlig mye å gjøre, men jeg får litt dårlig samvittighet likevel. Til gjengjeld har jeg fem-seks oppskrifter på lur og massevis av tid til å bake denne uken. Endelig har jeg påskeferie og neste lørdag reiser jeg faktisk til Spania, det blir deilig!

Så over til dagens oppskrift! Cupcakes med en mild sitronsmak og deilig, syrlig kremosttopping. Som dere sikkert har merket bruker jeg mye kremost i oppskriftene mine, da jeg synes det bryter med det søte på en veldig god måte. Det samme gjelder sitron og kombinasjonen av disse to sammen er fantastisk!

Sweet Lemon Cupcakes
(12 stk)


  • 150 g mel
  • 175 g sukker
  • 1,5 ts bakepulver
  • 1,5 ts vaniljesukker
  • 50 g mykt smør
  • 1 sitron, skallet
  • 1,2 dl helmelk/fløte, lunket
  • 1 egg, romtemperert

 Ha alt det tørre + smør og sitronskall i en miksebolle
 Miks til du får en sandaktig konsistens slik at smøret er helt smuldret inn i melblandingen.
Tilsett melk mens maskinen går og miks til en jevn røre
 Ha i egget og miks også dette godt inn

 Fordel røren i former. Jeg brukte disse kjempesøte papirformene fra Partydesign. Holder både form og farge fint under steking, du finner de her.

Stek kakene på 150 grader i ca 20 minutter, til de er gylne på toppen og du kan stikke en tannpirker eller lignende nedi og den kommer ren ut.

Sitron Kremostfrosting

  • 75 g mykt smør
  • 200 g melis
  • 0,5 sitron, saften
  • 200 g kremost
Pynt; tyggiskule, kirsebær, påskeegg el.

Miks smør og melis godt sammen og skrap ned eventuelle rester fra kantene. Ha i sitronsaft og miks den kraftig inn.
 Det kan virke som om blandingen skiller seg, men fortsett å mikse på høy hastighet til du har en luftig og kremete konsistens.
 Ha i kremost og miks også denne inn på høy hastighet til en silkemyk frosting som står av seg selv.

Ha frostingen i en sprøytepose med stjernetip og sprøyt swirls/softis-topper. Jeg har laget en film som viser hvordan man gjør dette, den finner du her

Topp med en tyggegummi-kule, et kirsebær eller påskeegg om du vil.
Jeg lagde med mange forskjellige farger som passet til formene, men du kan jo også bare bruke gule i anledning påsken, gule påskeformer finner du her. Et tips da er å bytte ut sitron med appelsin :-)

Cupcakesene kan oppbevares et par dager i kjøleskap. Oppskriften er inspirert av Hummingbird bakery

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar