søndag 22. juli 2012

Ovnsbakte kjøttboller

Jeg er nok ikke det eneste som synes det er stress å steke kjøttboller i pannen. Enten er den for varm eller for kald, så er de for seige eller så henger de ikke sammen. Plutselig er noen veldig godt stekt og andre ikke. Noen har heldigvis løst problemet og jeg hiver meg på trenden om å steke kjøttboller i ovnen. Kanskje etterhvert kommer jeg med mine egne variasjoner, men denne oppskriften er lånt fra Kjøkkentjeneste, men justert slik at den er glutenfri.

Ovnsbakte kjøttboller

  • 500 g kjøttdeig
  • 1 egg
  • 2 ss tomatpure
  • 1 neve mandelmel/malte mandler
    ev. 1 dl brødkrumme
  • 1 god neve persille
  • 1 god neve timian
  • 1 ts paprikakrydder
  • 50 g parmesan
  • 50 g pinjekjerner
  • Salt og pepper
 Ha kjøttdeig, parmesan, mandler, tomatpure, egg, paprikakrydder, salt og pepper i en bolle
Og bland det godt, men ikke for lenge sammen.Tilsett smakstilsetningene hakket i mindre biter og elt det inn
Jeg bruker en iskremskje for å få lik størrelse på kjøttbollene, før jeg triller dem med fuktige, rene hender til små kuler som jeg plasserer på en bakeplate med papir.
Stek på 190 grader i 10-15 min, eller til de er gjennomstekt
Passer som tapas/smårett eller med pasta eller noe annet du synes er godt til middag
Kjøttbollene serveres rett fra ovnen eller fryses før og varmes opp før servering igjen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar