lørdag 21. juli 2012

Sukkerbrød

Jeg har hørt mange skrekkhistorier om sukkerbrød, men dersom man følger oppskriften nøye er det noe alle kan få til. Nøkkelen ligger i å være nøyaktig i målinger, tålmodig med eggedosisen, forsiktig når man tilsetter melet og for all del ikke åpne døren før kaken er ferdig i ovnen. Følger man disse fire punkene får du et høyt og fint sukkerbrød som gir deg et godt utgangspunkt til de lekreste bløtkaker. Oppskriften har jeg finnet  bak på sukker-pakken til Eldorado og er den sammen som jeg alltid har brukt.

 Sukkerbrød
(26 cm i dm)

  • 6 egg
  • 2 dl sukker
  • 2 dl mel
  • 1 dl potetmel
  • 2 ts bakepulver


Ha eggene i en ren miksebolle og miks lett sammen. Øk hastigheten og tilsett sukkeret litt etter litt. 
Miks helt til du får en lys eggedosis som står av seg selv, som på bildet
 Bland mel, bakepulver og potetmel godt sammen før du sikter det i røra i 3-4 omganger
Vend melet forsiktig inn med en slikke pott mellom hver omgang
 Fortsett helt til alt melet er blandet inn
Kle en 26 cm stor fom smed bakepapir, eller smør den godt med form-fett eller smør
Hell røra forsiktig i formen og stek på 160 grader i 40-45 min (ikke åpne ovnsdøren de første 30 min, da vil kaken falle sammen)
Etter 40 min kjenner du på midten av kaken om den er ferdig, hvis ikke lar du den stå litt til
 La hvile litt i formen før du skjærer den forsiktig løs fra kantene
Sukkerbrødet kan fylles med hva enn du måtte ønske og kan deles i to tykke eller tre tynne lag
Sukkerbrød kan oppbevares noen dager innpakket i plast eller det kan fryses

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar