søndag 26. august 2012

Grove scones med frø


En av de litt sunnere oppskriftene på bloggen kommer nå. En av de lettere og kjappere kommer også nå. Så dere som ønsker å spise god og sunn, hjemmebakt mat uten at det krever spesielt mye av dere er dette en god oppskrift. I teorien blander du det tørre med det våte og steker på høy varme uten verken heving eller trilling. Benytt meltyper eller frø ettersom hva du har og liker best. 

Grove scones med frø
(16 stk)

  • 2 dl grovt mel
  • 3 dl fint mel
  • 3 dl frø (linfrø, sesamfrø, solsikkekjerner)
  • 4 ts bakepulver
  • 1 klype salt
  • 3 dl yoghurt naturell
  • 3 dl vann

Ha alt det tørre i en bolle og rør det lett sammen
 Tilsett vann og yoghurt
 Rør det så vidt sammen til du har en klissete, men jevn deig
 Fordel like store emner på stekebrett kledd med bakepapir og stek på 225 grader i ca 15 min eller til de er pent gylne
Avkjøl noe før du serverer med godt pålegg eller
 Som påegg kan jeg anbefale ost, hjemmelaget syltetøy eller kanskje roastbiff, men når jeg tenker meg om er jo dette egentlig mest mine egne favoritter så ny dem med det du liker best!
Scones smaker alltid best helt ferske, men kan oppbevares ut dagen og kan også fryses


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar