søndag 19. august 2012

Sjokoladekake

Dette er sjokoladekaken over alle sjokoladekaker, og siden jeg først prøvde oppskriften etter å ha sett de utrolig nydelige barna på Masterchef Junior lage dem er det denne jeg har sverget til. Den blir likesaftig hver gang og flere ganger har jeg fått høre at det er verdens beste kake, og det er det oppskriften og ikke meg som skal ha æren for. En veldig lett, veldig rask og veldig god oppskrift.

Verdens beste sjokoladekake
(Ca 20 - 25 personer)

  • 180 g smør
  • 375 ml vann
  • 30 g kakao
  • 450 g mel
  • 660 g sukker
  • 20 g natron
  • 180 ml kulturmelk
  • 3 egg

Ha vann, smør og kakao i en kjele på middels varme
 I en annen bolle blander du mel, sukker og natron godt sammen
 Rør kakao-blandingen lett sammen og sørg for at smøret er smeltet før du heller den i melet og rører det godt sammen
 Tilsett kulturmelk og egg
 Visp godt sammen til du får en helt jevn røre og hell over i en bakepapirkledd eller smurt form
 Stek på 175 grader i 45-55 min, bruk en kakepinne for å skjekke om kaken er ferdig
 La avkjøle i formen og server naturell med et glass iskald melk eller fyll/pynt den med det du måtte ønske!
 
Kaken holder seg god og saftig i flere dager dersom den står i kjøleskap og kan også fint fryses

Oppskriften er inspirert av Donna Hay

1 kommentar: