søndag 14. oktober 2012

Bananbrød eller banankake

Søndag er bakedag! Ofte når jeg bake går jeg utifra ingrediensene vi har i huset før jeg bestemmer meg for hva jeg skal lage. Også denne gangen hadde vi noen litt før brune bananer som passet mye bedre å bake inn i en deilig kake enn å spises naturell. Denne oppskriften er utrolig god, kaken holder seg saftig i minst en uke og ble en favoritt blant flere her i huset!

Bananbrød
(1 stor brødform)

  • 120 ml nøytral olje
  • 100 g sukker
  • 100 g brunt sukker
  • 2 egg
  • 2 modne bananer
  • 1,5 dl rømme
  • 225 g mel
  • 2 ts natron
  • 2 ts vaniljesukker
  • 1/2 ts kanel
  • 1/2 ts salt
  • 50 g kokos
  • 100 g valnøtter

Hakk valnøtter grovt og rist dem i ovnen på 175 grader i ca 10 min
Miks olje og sukker godt sammen og tilsett deretter eggene og miks videre til en lys blanding
Ha i banan og rømme og bland godt sammen
Bland sammen mel, kanel, vaniljesukker, salt og natron og sikt det i røra
Rør til en jevn deig
  Bland til slitt valnøttene med 1 ss mel og vende dem i røra sammen med kokos
Ha røra i en godt smurt form, jeg bruker en brødform
 Stek på 175 grader i 55-60 min
 Server helt naturell, mens den enda er varm, mmm..
 Eventuelt sammen med noen friske bær
 Kaken smaker også godt med melisglasur på
 Banankaken holder seg myk og saftig i mange dager og kan også fryses

Oppskriften er fra Magnolias oppskriftsbok, men med noen justeringer


5 kommentarer:

  1. Herlighet for en utrolig fin blogg!
    Og oppskriftene er jo helt fantastiske! Får lyst til å sette i gang å bake med en gang, noe jeg forresten jeg tror jeg skal også^^
    Men uansett, dette må være en av de fineste og mest kreative matbloggene, så kan ikke skjønne hvorfor det ikke strømmer på med kommentarer..
    Jeg var sikker på du var en godt voksen dame da jeg helt tilfeldig trykket meg inn på denne bloggen. Men så plutselig så jeg profilen - 17 år, og så utrolig talentfull! Kjempe inspirerende!
    Kommer definitivt til å følge denne bloggen :) Stå på videre, du har virkelig talent!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for en nydelig kommentar! Altså, det betyr utrolig for meg å høre det du sier, blir så glad :-)

      Jeg har ikke holdt på så veldig lenge, så håper det blir litt flere lesere og kommentarer etterhvert! :-D

      Så gøy at du vil følge bloggen videre!

      Slett
  2. Nam! Det bananbrødet så skikkelig digg ut! Tror kanskje jeg lager det til kvelds idag. Takk for oppskrift! :)

    SvarSlett
  3. Takk for en kjempegod oppskrift! Bananbrød er en av de få tingene jeg ikke har bakt før, så det var på tide å prøve. Pleier som regel å bla meg gjennom et hav av oppskrifter før jeg finner noe jeg blir fornøyd med, men din fristet med en gang:) Har akkurat smakt første (og andre) biten, å det ble kjempegodt!
    Denne får definitivt en egen side i den hellige oppskriftsboken min ;)

    SvarSlett
  4. Denne er var kjempe god :D Forsvant raskt for å si det sånn :P

    SvarSlett