onsdag 17. oktober 2012

Eplemuffins

I dag er det den norske epledagen, noe jeg faktisk ikke visste om før ca fem minutter siden. Men jeg har bakt med epler likevel og vil gjerne dele oppskriften med dere og det passer jo godt akkurat i dag? :-)

Eplesesongen er her for fullt og jeg skulle gjerne sagt at jeg gikk ut i hagen og plukket eplene jeg brukte i oppskriften under. Det gjorde jeg ikke, men de var gode likevel. Jeg elsker epler og pleier å spise dem med yoghurt naturell og bringebærsyltetøy, men de er også veldig gode i bakst. De gjør bakverket saftig og gir god smak. Bruk eplene du selv liker best for å få smaken du ønsker!

Eplemuffins
(ca 30 stk)

  • 2,5 dl kulturmelk
  • 1,5 dl sukker
  • 1 ts vaniljesukker
  • 2 ts natron
  • 3,5 dl mel
  • 50 g smeltet avkjølt smør
  • 2 store eller 3 små epler
  • 2-3 ss sukker
  • 2-3 ts kanel
  • 2-3 ss sitronsaft (kan sløyfes)


Ha sukker, vaniljesukker, natron og kulturmelk i en bolle og vis det lett sammen
Sikt i mel og rør det forsiktig sammen

Ha i smeltet, avkjølt smør og rør det så vidt inn

 Kutt eplene i små biter og bland det sammen med sukker, kanel og sitronsaft i en bolle før du til slutt vender det i røra med en slikkepott.
Fordel røren i formene plassert i cupcakebrett, ca 2/3 fulle. Stek på 175 grader i 15-20 min (skjekk med en tannpirker om de er ferdige)
 Server lune sammen med vaniljeis eller noe annet godt du liker. De er også greie å ha med seg; på tur eller i matboksen en dag man har behov for noe ekstra godt. De er jo litt sunne, siden det er eple i...
 Vil du gjøre muffinsene litt mer spennende, eller pene å se på kan du pynte dem med samme Cream Cheese frosting som jeg brukte på Oreo Cupcakesene her.
 Brukte her en liten stjernetip fra Wilton å dekorere med
 Muffinsene er saftige og gode og holder seg flere dager i kjøleskap. Kan også fint fryses.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar