søndag 3. mars 2013

Fra fiasko til suksess - Cakepops

Jeg tror det er lett å oppfatte mange bloggere som "feilfrie". Noe som egentlig ikke er så rart når man stort sett aldri ser "feilene". En moteblogger legger sjeldent ut outfit-bilder i joggedress, en fotoblogg bruker ikke mobil-bilder og matbloggere poster ikke oppskrifter som endte i en katastrofe. Man vil jo gjerne vise den beste versjonen av seg selv på en blogg, men det er viktig å huske at de fleste har sitt å stri med selv om de ikke legger det ut på bloggen sin. 

Jeg er intet unntak. I en bursdag jeg var i for en liten stund siden fikk jeg høre av ei av de som var der at hun hadde en illusjon om at kjøkkenet alltid var ryddig og at alt gikk helt strøkent, alltid. Jeg kan fortelle dere en gang for alle, det er ikke tilfellet! Noen ganger gjør det det, men langt i fra alltid. Cakepopsene under er et eksempel på begge deler; katastrofe og suksess!



Jeg ble spurt av mamma om jeg kunne lage en glutenfri kake de kunne ta med seg på hyttetur. Ivrig satte jeg i gang med en oppskrift jeg synes så god ut. Jeg endret litt ett sted, puttet på noe ekstra et annet, sted, gjorde litt annerledes enn det som stod. Det så veldig bra ut helt til vips, så datt kaken sammen. Karamellen som skulle være mellom kaken, og som skulle koke i ti minutter, ble fortsatt ikke stiv etter førti. Jeg, som i begynnelsen hadde vært opptimistisk og brukt lang tid på å ta fine bilder og lese oppskriften grundig ble mer og mer irritabel.

Dette kom ikke til å bli en kake, i alle fall ikke en vellyket en som jeg kunne gi fra meg eller blogge om. Løsningen ble cakepops. Fortsatt relativt irritert heiv jeg bådde kake og karamell i foodprosessor, formen kuler, puttet i papirsugerør, dyppet i sjokolade og pyntet med strøssel. Senere samme dag fikk jeg melding av pappa (som forøvrig er litt "kulere" enn alderen tilsier") "Nice Cakepops, Hanna bestiller til konfirmasjonen".  

Senere fikk jeg høre fra vennene mine (for det ble mange cakepops, mange flere enn de som ble med på hyttetur) at de falt i smak også hos dem. 


Cakepops kan være redningen på mange "katastrofer", og jeg har skrevet litt om hvordan man kan lage dem her. Papirsugerørene jeg brukte er fra Partydesign, og du finner dem her.

Men noen ganger er det lov å tabbe seg litt ut også, uten at det må komme noe godt ut av det. Jeg lover at jeg jeg gjør det også innimellom!


2 kommentarer:

  1. Kan du vise en oppskrift på en av de cake popsene? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har laget linker i innlegget til oppskrifter og fremgangsmåter på cakepops. Du kan også trykke på kategorien Cakepops i sidebaren, der er det mange oppskrifter :-)

      Slett