lørdag 27. april 2013

Penøttsmør Cookies med sjokolade

Cookies er best når de er sprø på kanten med myke og seige i midten og det er disse hvis du steker dem riktig. Jeg har en tendens til å tro at ting alltid bør stå et par minutter lengre, men med cookies er det veldig viktig å ta dem ut når klokken ringer. Da får du kjempegode cookies med crunchy peanøtter og deilig sjokolade. Så gode at de nesten kan sidestilles med Chocolate Chip Cookies.

For dere som liker peanøttsmør, og jeg vet det er ganske mange, så er disse perfekte.

Peanøttsmør Cookies med sjokolade
(40 middels store cookies)

  • 225 g mykt smør
  • 200 g sukker
  • 200 g brunt sukker
  • 2 romtempererte egg
  • 200 g peanøttsmør
  • 340 g mel
  • 2 ts bakepulver
  • 75 g hakket sjokolade
  • 75 g salte peanøtter


Finn frem ingrediensene og sørg for at alt er romtemperert
Miks smør og sukker luftig og tilsett ett av gangen. Miks kraftig mellom hver egg til du får en luftig blanding.
Ha deretter i peanøtt smør og miks til en jevn røreSikt i mel, bakepulver og vaniljesukker og vend det inn med en slikkepott til det så vidt er rørt sammen.
Ha i hakket sjokolade og peanøtter dersom du ønsker det. Jeg brukte den nye sjokoladen til Freia med M som passer perfekt til disse Peanøttcookiesene, men vanlig sjokolade går like fint.
Fordel cookies i lik størrelse på et bakepapirkledd stekebrett. Jeg bruker en Cookie-scooper til det, men det går like greit med et par skjeer.
Stek på 180 grader i 10 min. De virker myke når de kommer ut, men så fort de er avkjølt et kanten sprø og midten myk og seig.
Server mens de fortsatt er lunkne sammen med et glass iskald melk eller oppbevar i en lufttett boks.
Du kan spise alle selv eller gi dem i vertinne/verts-gave. Jeg er sikker på at det er mange som ville blitt glad for hjemmebakte cookies.
Cookiesene er best de første dagene etter de er laget, men holder seg fint et par uker.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar