mandag 27. mai 2013

Sjokolade og Kokoscupcakes

Jeg har lenge tenkt på å lage sjokolade- og kokoscupcakes og da VG kom på besøk forrige uke fikk jeg endelig muligheten. Før jeg går over til selve oppskriften håper jeg alle kjøper VG på fredag, da er jeg nemmelig i en av sakene! :-) Utrolig gøy, rart og spennende, men mest gøy. Og siden vi først er inne på kokos og sjokolade kan jeg vel også nevne at oppskriften min på Bounty er i VG i dag!
Men over til cupcakesene. De består av en deilige sjokolademuffins med kokos og er toppet med kremostfrosting og enda mer kokos. De lukter utrolig godt og smaker enda bedre. Særlig vanskelige å lage er de heller ikke.

Sjokolade- og Kokoscupcakes
(20 stk)

  • 120 g smør
  • 15 g kakao
  • 250 ml vann
  • 300 g mel
  • 400 g sukker
  • 50 g kokosmass
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ts natron
  • 2 egg
  • 60 ml kulturmelk
  • 60 ml kokosmelk



Ha smør kakao og vann i en kjele og smelt på middels varme
 Rør sammen mel, sukker, bakepulver, natron og kokos i en bolle
Hell kakaoblandingen over det tørre og rør godt sammen
 Ha til slutt i egg, kokosmelk og kulturmelk og rør til en klumpfri røre
 Fordel røren i 20 middels store cupcakesformer. Jeg bruker disse fra Partydesign og fyller dem ca 2/3 fulle.
 Stek på 160 grader i ca 20 min

Kremostfrosting

  • 100 g mykt smør
  • 200 g melis
  • 30 ml kokosmelk
  • 200 g kremost


Ha smør og melis i en bolle og miks det godt sammen til en lys blanding. Ha i kokosmelk i en tynn stråle og miks til kremen er luftig. Husk å få med rester langs kantene
Tilsett kremost og miks den inn på høy hastighet til kremen er jevn og kan stå av seg selv. Mikser du for lenge kan den skille seg, mikser du på for lav hastighet blir den rennende.
Slik er kremen når den er ferdig
 Ha kremen i en sprøytepose med stjernetip eller en annen tip du liker.

Sprøyt en squirl, eller kanskje en rose. Teknikkene finner du på film her.
 Jeg pynter cupcakesene med brent kokos. Det lager du enkelt ved å ha kokosmasse i en tørr stekepanne på høy temperatur. Rør rundt hele tiden til kokosen er brun. Kokosen får en mye mer definert og fremtrende smak på den måten og smaker kjempegodt!
Dryss over så mye kokos du vil på de ferdige cupcakesene
 Og nyyt...
 Du kan også pynte med vanlig kokosmasse om du vil.
 Cupcakesene holder seg et par dager i kjøleskap



2 kommentarer:

  1. Så kult - og gratulerer med avisoppslag! Kan jeg utfordre deg på energibarer?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha :-) Og det kan du absolutt! Jeg kan ikke love at det vil komme med det første, men jeg skal prøve meg!

      Slett