mandag 15. juli 2013

Fox Sitron Cupcakes

Jeg er veldig glad i søtt sammen med syrlig og dette kombineres også i disse cupcakesene. Sur sitron i søte cupcakes må jo bli bra. Det finnes mange versjoner av dette, og jeg har allerede laget en variant med lemon curd og marengs, den finner du her. Dagens versjon er faktisk laget med glutenfritt mel, men du kan absolutt bruke vanlig mel. Det som gjør disse litt spesielle er kremen. Den er rett og slett laget av Fox og kremfløte, kjempegod og kjempe enkel. Her er oppskrift og fremgangsmåte :-)

Fox Sitron Cupcakes

  • 5 pk Fox (ti karameller)
  • 1 pk kremfløte 

  • 60 g smør
  • 1 sitron, saft og skall
  • Vann som  sammen med sitronsaften måler 125 ml
  • 150 g mel (glutenfritt om du/gjester har cøliaki)
  • 200 g sukker
  • 1,5 ts natron
  • 1 ts vaniljesukker
  • 60 ml kulturmelk 
  • 1 egg


Begynn med kremen. Denne kan du gjerne gjøre klar dagen i forveien. Alt du trenger å gjøre er å ha fox og fløte i en kjele og varme forsiktig opp mens du rører, helt til foxen har smeltet inn. Sett kaldt i minst fire timer.

Så over til selve muffinsene. Ha sitronsaft, skall, vann og smør i en liten kjele og varm det opp til smøret er smeltet
 Bland det tørre godt i en bolle og hell over smør-, sitron- og vannblandingen. Rør det hele godt sammen.
 Ha til slutt i egg og kulturmelk og rør til det er helt jevnt
 Fordel røra i muffinsformer, jeg brukte disse supersøte, supergule og superpassende formene fra Partydesign, de finner du her.
 Stek på 160 grader i ca 20 minutter eller til de er gyldne og gjennomstekt
 Pisk opp fox-fløten i ca 30 sekunder til du har fått en krem som holder formen. Ikke miks for lenge.
 Bruk en stjerneformet tip, andre tipper, eller en kniv for å påføre kremen på cupcakesene. Her er en video med forslag til hvordan du kan pynte cupcakes.

Jeg pyntet også med litt kakestrøssel før jeg serverte cupcakesene. De ble veldig godt motatt, selv om jeg brukte glutenfritt mel fordi jeg hadde to i selskapet mitt som har Cøliaki.
Cupcakesene holder seg godt et par daher i kjøleskap og kan fryses uten krem.

Kremen har jeg blitt inspirert av Det søte liv til å lage.

1 kommentar:

  1. Jeg elser alt som er syrlig ,spes siton, så disse må jeg prøve :D

    SvarSlett